loading...
بوستان
محسن بازدید : 58443 1391/04/14 نظرات (25)

گل آپارتمانی شمشیری ( سانسوریا یا نیزه ای )

گل گیاه سانسوریاسانسویریا یا شمشیری یا نیزه‌ای که در انگلیس گاهی به آن زبان مادر شوهر (Mother in lows tongue ) می گویند .
مشخصات: اسم علمی این گیاه Sansevieria trifasciata از خانواده Liliaceaeمی باشد. این جنس شامل ۶۰ گونه از گیاهانچندساله همیشه سبز است. گونه مورد نظر بومی غرب آفریقا بوده و ارتفاع آن درحدود ۴۵ سانتی متر ودر شرایط مناسب تا حدود یک متر می‌رسد . برگهای این گیاه مستقیم و شمشیری شکل هستند. برگها سبز تیره بوده، رگههای نوار مانند عرضی خاکستری دارند. در نوع ابلق این گیاه زینتی ، برگ ها مخلوطی ازسبز در متن و زرد در كناره ها هستند . این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده ودر نقاطمختلف منزل می توان آن را نگهداری كرد .گل آن ساقه ای زیبا و معطر میباشدو در شرایط مناسب گل می دهد.

مراقبت:این گیاه به سایه تا نور متوسط، حرارت زیاد، آبیاری اندک، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد وخاک قلیایی احتیاج دارد.

توجه :  آبیاری زیاد از حد باعث پوسیدگی انتهای برگهایسانسویریا می شود.

خاک: خاک جنگلی یا مخلوط خاکبرگ وماسه، برای این گیاه مناسب است.

درجه حرارت :بهترین رشدخودرادردمای بین25- 18درجه دارد

توجه : این گیاه به دمای زیرصفرحساس می باشد(عکس زیر)


نور :در جاهایی كه نور مناسب باشد رشد مطلوب تری را خواهد داشت ولی به سایه و نور كم منازل نیز مقاوم است .

ازدیاد: اگرچه این نوع سانسویریا را می‌توانید ازطریق تقسیمات برگ تکثیر کنید. ولی، نوارهای زرد رنگی که در سر تا سر دوطرف طول برگ امتداد داد از بین می روند. بنابراین بهتر است، این گیاه رااز طریق پاجوش تکثیر کنید. اواخر بهار تا اواسط تابستان که گیاه در مقابلجابجایی مقاوم است. بهترین زمان برای تکثیر است.برای این کار، گیاه راازگلدان بیرون آورید و پاجوشهایی را که بلندی آنها به ۲۰ سانتیمتر میرسند، با دقت جدا کنید و درگلدان مناسب حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس قرار دهید. اگر پاجوش زیاد تکانمی خورد چوبی را به عنوان تکیه گاه در گلدان بگذارید تا گیاه محکم شود. گلدان را در نور مناسب و دمای حدود ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد نگاه دارید وسعی کنید خاک همیشه خیلی کم ،مرطوب باشد.

درقلمه برگ ، برگ ها را به قسمت هایی به طول 10 سانتی متر بریده و در دمای 20- 18 درجه به صورت عمودی در محیط كشت (ماسه ) قرار می دهیم تا ریشه وجوانه نا بجا از محل بریده شده برگ ظاهر گردد . این روش تكثیر بسیار راحتاست ولی چنانچه از گونه های ابلق استفاده گردد ، گیاهان جدید ایجاد شدهدارای حاشیه طلایی نخواهند بود . طولانی بودن تا رسیدن به نتیجه مطلوب می باشد.

Sansevieria leaf cuttings

روش ازدیاد ازروش پا جوش در زمان کوتاهتر و اسان تر از راه  قلمه برگ می باشد ونتیجه بهتری نیز دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب تر و کوتاه تر چند پا جوش را در یک گلدان بکارید.

عوارض و درمان:اگر محیط نگهداری سانسویریا ، نورکم وناکافی داشته باشد، برگهای این گیاه نقوش خود را از دست می دهد و رنگپریده می گردند. زخمهای قهوه ای روی برگهای سانسویریا در اثر آبیاری زیادبه وجودمی آیند. باید زهکش گلدان را بازدید کنید و اجازه دهید در فاصلهبین دو آبیاری خاک خشک شود. اگر مشاهده گردید برگهای این گیاه خشک و قهوهای می‌شود، گیاه رابه محل خنکتر ببرید و آن را آبیاری کنید. بعضی حشراتآفت حاشیه برگهای سانسویریا را جویده و آنها را بد شکل می کند. می توانیدبرای مبارزه با این آفات ازسم حشره کش استفاده کنید. برگهای جدید دراثرتغذیه بیش از اندازه ممکن است نرم و آبکی شوند. در پاییز و زمستانتغذیه این گیاه اصلا لازم نیست. زخمهای سفید پنبه ای روی برگها نتیجهفعالیت حشره آفت است. زخمها را با پنبه آغشته به سم خیس کنید. یا هر دوهفته یکبار با یک سم حشره کش نفوذی، سمپاشی انجام دهید. اگر از ماده براقکننده شیمیایی، استفاده نمایید، نقاط قهوه ای رنگ مانند خاک باتلاقیبرگهای زیبابی گیاه شما را از قاعده می پوساند.

پرورش سانسوریا ابلق از روش تکثیر با قلمه:

گل سانسوریا با حاشیه و نوار طلایی

 مقاله ای که می گوید با استفاده از روش قلمه برگ ميتوان سانسورياي ابلق تكثير كرد. از آن جايي كه اكثر افراد علاقه مند به تكثير اين گياه ميدانند كه بعد از تكثير سانسوريا بروش قلمه برگ ديگر نمي توان انتظار داشت گياه جديد بصورت ابلق باشد(يعني داراي نوارهاي طلايي رنگ حاشيه) و تماما سبز رنگ ميشود. ما این مقاله را برای شما گذاشته ایم.

جا دارد از کاربر سایت بوستان اقای مصطفي بني حسن به خاطر زحمات فراوان برای جمع آوری این مقاله تشکر کنیم.

دانلود مقاله به صورت پی دی اف

دانلود مقاله سانسوریا

منبع مطالب : بوستان

www.golestan-ali.com

www.persian-area.com

تصاویر : بوستان

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهلا در تاریخ 1394/09/22 و 23:03 دقیقه ارسال شده است

سلام
خسته نباشید
گیاه آپارتمانی سانسوریای من مدتی است برگهای آن نرم شده و بر روی زمین خم شده است.لطفا راهنمایی کنید
پاسخ : سلام بزرگوار
زیاد اب دادن گیاه شما را می پوساند

این نظر توسط مریم در تاریخ 1394/03/20 و 23:48 دقیقه ارسال شده است

باسلام . منظور از ماسه برای کاشت قطعات برگ سانسوریا چیه؟ ایا همون خاک موجود د رگلفروشی هاست که به صورت بسته ای می فروشند؟
پاسخ : خیر . ماسه خاکی فاقد هر گونه مواد معدنی هست . در گوشه رودخانه ها می توانید پیدا کنید به صورت شن هایی بسار ریز هستند

این نظر توسط سمیه در تاریخ 1393/03/07 و 18:32 دقیقه ارسال شده است

سلام من دانشجوی باغبانی هستم در مورد دلایلی از عدم ریشه زایی قلمه ی سانسورییا-سخت ریشه زا بودن ویا سهل ریشه زا بودن این گیاه تحقیق میخواستم برای استادم بدهم ممنون میشم اگه کمکم کنید با تشکر

این نظر توسط mostafa در تاریخ 1393/01/08 و 17:56 دقیقه ارسال شده است

سر بزن .

این نظر توسط غزل در تاریخ 1392/10/14 و 15:52 دقیقه ارسال شده است

سلام من تو خونه دارم ولی گل نمیکنه؟یعنی فقط برگ داره چرا؟

این نظر توسط غزل در تاریخ 1392/10/14 و 15:52 دقیقه ارسال شده است

سلام من تو خونه دارم ولی گل نمیکنه؟یعنی فقط برگ داره چرا؟

این نظر توسط غزل در تاریخ 1392/10/14 و 15:44 دقیقه ارسال شده است

سلام من تو خونه دارم ولی گل نمیکنه؟یعنی فقط برگ داره چرا؟

این نظر توسط farzad در تاریخ 1392/10/08 و 11:07 دقیقه ارسال شده است

salam
kheyli mamnoon matalebe jalebi darin

این نظر توسط رز در تاریخ 1392/10/06 و 11:14 دقیقه ارسال شده است

سلام میخواستم بدونم سانسوریا تک لپه ست؟

این نظر توسط دختر سفیر در تاریخ 1392/10/05 و 13:29 دقیقه ارسال شده است

سلام. بنت قنسولم را گذاشتم مدتی جلوی نور خورشید ولی بازم برگهاش قرمز نشد؟!! از یکی از گل فروشی ها پرسیدم گفتند باید بزاری تو تاریکی!حالاموندم بزارم تو نور یا تاریکی؟تو جابه جایی 2تا از شاخه هاش شکست چندهفته ای گذاشتم تو آب ولی ریشه نداد همونجوری تو گلدان کاشتمشون نمیدونم رشد میکنه یا نه؟برگهاش پژمرده شدن.کنار گل اصلی تو همون گلدون کاشتم الان هم گل اصلی پژمرده شده هم شاخه شکسته چی کار کنم لطفا راهنماییم کنید من این گلم رو خیلی دوست دارم چون اولین گلیه که به خونه ام اوردم نمیخوام از دستش بدم.


کد امنیتی رفرش
1 2 3 صفحه بعد
درباره ما
Profile Pic
سلام به بوستان خوش امديد.بوستان ارائه دهنده خدمات: طراحی و اجراي فضاي سبز ، گلستان گل محمدي ، توليد نهال گل محمدي و ساخت گلخانه خانگي و ارسال به سرتاسر كشور همچنين ارائه دهنده اطلاعات در زمينه پرورش گل و گياهان زينتي، باغباني ، كشاورزي ، فضاي سبز و ... . جواب مشكلات خود را از ما بخواهيد. پيشنهاد هاي شما در ارائه خدمات بوستان بسيار موثر خواهد بود. با تشكر - بوستان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 235
  • کل نظرات : 650
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 767
  • آی پی امروز : 146
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 395
  • باردید دیروز : 334
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 729
  • بازدید ماه : 729
  • بازدید سال : 69,699
  • بازدید کلی : 5,945,556